När det är dags att beställa kaffemuggar med tryck så kan det vara bra att ta sig en funderare på hur många man egentligen kommer att behöva. För att ta reda på det kan man ställa sig följande frågor:

  • Skall alla anställda få en eller är muggarna bara till kunder?
  • Hur många kunder skall få muggar?
  • Skall alla få samma muggar eller vill man ha olika modeller till olika personer?
  • Kommer muggarna att ges bort vid ett särskilt tillfälle – en mässa, fest, högtid?

En av fördelarna med just kaffemuggar som profilreklam är att de inte har något bäst före datum, som andra har. En penna torkar så småningom och en chokladask kan bli oätlig om den blir för gammal. En mugg håller däremot för evigt, så därför kan det vara värt att beställa lite fler än man tror sig komma att behöva.

Ett bra sätt att räkna ut antalet på är att inkludera alla potentiella mottagare och sedan lägga på 10-20 procent. Om man ger en mugg till sina anställda kanske någon tappar sin och då vill man ju inte att den personen skall vara den enda som står utan. Lite svinn får man alltid ta med i beräkningen! Dessutom kanske de har en vän eller bekant när man delar ut dem, och då kan det vara trevligt att ge denna person en mugg också.

När det kommer till kunder kan det vara trevligt att alltid ha ett antal muggar tillhanda, då de kanske kommer på ett oplanerat besök eller ber om att få en extra att själva ge bort. Då vill man ju inte säga nej, utan ha extra muggar att glatt och givmilt ge bort. Kunden kommer att bli glad och samtidigt imponerad av hur generös du är, vilket i sin tur är bra reklam i sig för ditt företag.